fredag den 9. august 2013

Mmmh Brombærtærte...

Jeg har fundet en koloenormmegastorgigantisk brombærbusk idag.. 
Der var rigtig mange brombær på den, og jeg tænkte, at de da selvfølgelig ikke skulle gå til spilde. :-) DERFOR...googlede jeg da lige en opskrift på en brombærtærte. ALLE opskrifter var selvfølgelig med marcipan, hvilket vi ikke havde i huset.. Så jeg tænkte, at jeg selv måtte i gang med at lave marcipan. Så det gjorde jeg.. :-) 

Det skal du bruge: 
300 g. mandler
1 dl lys agavesirup

Sådan gør du:
Smut mandlerne og rist dem i ovnen ved 180 grader i 5-6 minutter. Mandlerne må ikke tage farve, men skal blot lunes op for at forstærke mandelsmagen. Lad derefter mandlerne køle helt af. 
Blend mandlerne i en foodprocessor, indtil de er så fint hakkede som muligt. Tilsæt siruppen til massen akkurat samler sig (det er ikke sikkert, at du skal bruge al siruppen)
Pak marcipanen ind i husholdningsfilm og læg den på køl i 30 minutter. 
Jeg brugte faktisk ikke lys agavesirup, da jeg heller ikke havde det. Jeg havde i stedet bare alm. lys sirup, og det fungerede fint. :-) Mums en læksi marcipan altså. 




Opskriften er oprindeligt fundet HER


Derefter var det ellers i gang med tærten.

Dette er en opskrift til ca. 8 pers. (passer i en alm. tærteform)

Det skal du bruge: 
Tærtedej: 
200 g. hvedemel
1 spsk sukker
125 g. smør
1 æggeblomme

Marcipanmasse:
50 g. ren rå marcipan (eller den du selv har lavet. ;-) ) 
50 g. flormelis
50 g. smør
1 æg
15 g. hvedemel
15 g. smuttede, hakkede mandler


Sådan gør du:
Bland melet og sukkeret. Smuldr det kolde fedtstof heri, og bland indtil det har konsistens som reven ost. Tilsæt æggeblommer og saml hurtigt dejen. Lad den hvile på køl i en halv til en hel time. 
Rul dejen ud og læg den i en tærteform. Rul kagerullen hen over tærteformens kant, så dejen afskæres pænt. Prik den med en gaffel. (Jeg tog bare dejklumpen ned i formen og trykkede den ud i bunden og op  langs kanterne. Det endte altså ud i samme resultat.)
Forbag bunden i 10 minutter i en 200 grader C varm ovn.

Marcipanmassen: 
Kør marcipanen sammen med flormelissen. Tilsæt smørret lidt ad gangen og rør massen godt igennem. Tilsæt æggene lidt ad gangen. Til sidst røres mel og de finthakkede mandler i. Massen må nu kun lige røres sammen. Smør massen tynd ud på den let afkølede tærtebund. 

Fordel til slut brombærene på bunden og bag tærten 30-35 minutter ved 200 grader C i alm. ovn. :-) 

I får lige nogle billeder fra min tærteproduktion..

Mandlerne inden ovnen 
Mandlerne efter ovnen

Mandelmelen til marcipanen

Wuhu...
Total retro køkkenvægt i baggrunden.. ;-) 



MMMMH! :-)
Bærerne var lidt sure, så man kunne evt. have drysset dem med lidt sukker  inden brug.
Men det sure stod egentlig meget godt til alt det søde. 


Det er ikke tit, at jeg begiver mig ud i noget i et køkken, så nyd det, når det sker. ;-) 


/ Kirstine



Ingen kommentarer:

Send en kommentar